25 Mar 2009

,

Who watches the Watchmen?


Ne zamandır yazacağım fırsat olmadı.. Sinemalara gelen bu müthiş çizgi romanın Gerekli Şeyler'den Türkçe olarak yayınlandığını öğrenince filmle ilgili bir şeyler karalamanın da vakti geldi..

Watchmen bir çizgi romandan çok daha fazlası.. Spider-Man, X-Men, Batman, Daredevil gibi karakterlere bayılıyoruz, fasikül fasikül okuyoruz.. Ama iş Watchmen, V For Vendetta gibilerine gelince Marvel'ın, DC'nin o ünlü karakterleri bir anda yalan oluyor.. Eğer çizgi roman "Dokuzuncu Sanat" olarak adlandırılıyorsa şu anda, Watchmen gibi muhteşem bir dehanın ürünü olan hikayeler sayesindedir bu.. Sayısız mükemmel Spider-Man, Batman sayısı okudum.. Ama hiçbiri bir Watchmen olamadı gözümde.. Hayatında okuduğun en iyi 3 çizgi roman nedir dese biri tartışmadan Watchmen, V For Vendetta ve Kingdome Come derim.. Bu üçlü değişmez.. İkisinin Alan Moore denen nasıl bir beyne sahip olduğunu hala anlayamadığım adamdan çıkması tesadüf müdür? Değildir.. Şu üçünün altına ilk ekleyeceğim hikaye de The Killing Joke olur.. O da bu yaratıktan çıkma bir hikaye zaten.. Çizgi roman sanatı deyince aklıma gelen ilk isim Moore.. Mümkünse başkası da gelmesin zaten şu adam bunları yazıyorken..

Bu güzel abinin V For Vendetta'sını uyarladılar sinemaya.. Wachowski biraderler James McTeigue denen bir kifayetsizin eline bu güzelim başyapıtı verip, V'nin müthiş repliklerinden oluşan uzun, anlamsız bir senaryoyla içine ettiler bu çizgi romanın.. Sinemada izleyip beni sinirden daha çok çileden çıkarmış bir film var mıdır bilmiyorum ama V For Vendetta'yı izlediğim güne lanet ederim hala.. Ha sorsan o film günümüz gençliğinin en favori filmlerinden biridir.. 10 numara bir hikayeden, 10 numara bir karaktere sahip bir çizgi romanın içine etsen bile sinemada öyle görkemli bir şekilde yansıtıyorsun ki izleyenler hasta oluyor.. V'nin o müthiş, incelikli planı mahvolmuş, Evey tek boyutlu saçma bir karaktere dönmüş umrunda değil kimsenin.. V'yi bir konuşturdu Wachowski'ler, herkes mest.. Bir de "devrim" içine girince hikayenin bizim gençlerin hayatında izlediği en iyi 10 filmin içine girer V For Vendetta.. Onlara ben gidip şunun gerçeğini okuyun da, Alan Moore gibi Wachowski'lere ve McTeigue çömezine idiots diye bağırın derim ama kar eder mi bilmem.. V For Vendetta'nın başarısızlığı ve Moore'un hikayelerinin uyarlanamazlığı sonrasında bu film hakkında da şüpheler vardı tabii ama 300'le bence başarısını kanıtlamış Zack Snyder işin içine girince umutlanmıştım.. Pek boşa çıkmamış..

Watchmen her hattıyla çok daha iyi bir uyarlama V For Vendetta'dan.. Sadece bunu bilerek bile gidilmesi gerekiyor bu filme.. Aynı V gibi bu hikayenin de her sayfasında gönderme, her bölümünde ayrı alt metinler vardır ve bunları beyazperdeye yansıtmak imkansız.. Zaten yazdığı incelikli hikayelerin beyazperde uyarlamalarını tamamen reddetmesinin nedeni çizgi romanlarının bu uyarlanamaz yapısı bu adamın.. Kendi aşmış hayal dünyasının başkaları tarafından yeniden resmedilmesini ve ekranda tamamen alakasız bir hale dönerek okuyucularla buluşmasını istemiyor Moore.. Bu nedenle de uyarlamalardan adını çıkarıyor, alması gereken telif ücretini reddediyor.. Bu duruşun, bu tavrın bile hastası olunur..


Ama Watchmen bu adamın bir eserinin uyarlanabilecek en iyi hallerinden biri olmuş bence.. 300'ü çoğu insan beğenmemişti, bense Zack Snyder'ın motamot uyarlama tavrının, çizgi romandaki planların aynı renklerle birebir beyazperdede görünmesine hayran olmuştum.. Bu başarıyı, çizgi romana bu bağlılığı aynen sürdürüyor Snyder.. Hikayenin sonlarına doğru büyük bir değişim ve finalde farklılıklar var ama bunlar üzerinde çok durduğum şeyler değil.. Öze zarar vermeyen değişikliklere karşı değilim.. Hikayenin tavrına zarar vermeden istediği değişiklikleri yapmayı başarmış Snyder.. Üstüne görüntü yönetmenliğinden gelen teknik işçiliğiyle beraber kaymak, cillop gibi görüntüler eklenince çok iyi bir görsellikle ilk defa iyi bir Alan Moore uyarlaması izleyerek çıktım salondan.. Görebileceğimi düşündüğüm bir şey değildi bu..

Hikayeyle, gidişatla ilgili tek kelime etmek istemiyorum.. Ama izleyin bu filmi.. Çizgi romanlara ilginiz varsa özellikle izleyin.. Watchmen'i okumadıysanız önce Gerekli Şeyler'den temin edip üzerine izlemeniz ilk önerim olur tabii ki.. İlgisi olmayanlar da eğer gideceklerse bu filmde bir Spider-Man tadı aramasınlar.. Bilindik bir süper kahramanlık hikayesi değil bu..

Oyuncularla ilgili en önemli konu olan Rorschach'in ekrana nasıl yansıyacağı en büyük merak konusuydu.. Gördük ki Jackie Earle Haley tam bir casting başarısıymış.. Zack kardeşi sadece bu nedenle ayrıca tebrik ediyorum.. Çizgi romandan fırlamış, ete kemiğe bürünmüş Haley'le bu muhteşem karakter.. Diğer oyuncu seçimleri de çok iyi.. Filmin girişi muhteşem ötesi.. Soundtrack inanılmaz.. Yine ana planın zaman yetersizliğinden biraz yüzüstü verilmesi var ama diğer başarılarından dolayı mazur gördüm bunu.. Sinema entellerinin ne dediği umrumda değil, çizgi roman sevdalılarının çoğunun gözünde olmuş bir adamdır Zack Snyder.. Yapım şirketinin filmin finansal başarısı üzerine "Bunun devamını da çekelim mi Zack abi?" sorusuna Watchmen tektir, eğer Alan Moore ileride devamını yazarsa çekeriz ama aksi durumda benden bu kadar demesi bile gözümüzde büyütmeye yetiyor kendisini..

V For Vendetta hikaye, Watchmen şahane.. Tabii sinemada.. Yoksa V kitaplar savaşında Rorschach'i dövebiliyor zaman zaman..

11 YORUM:

Tunç Bozacılar dedi ki...

BUNDAN TAM 17 GÜN ÖNCE BİRŞEYLER KARALADIM BU FİLME DAİR . DÜŞÜNCELER FARKLI ; İLGİLENİRSEN SEVİNİRİM ...

www.tersmanyel.blogspot.com

Riggs dedi ki...

Filmi henuz izleyemedim, romani defalarca okudum. Fragmanlari izledigimde gorunen en onemli sey, kilit sahnelerin frame frame canlandirilmasi olmustu ki en cok buna hasta oldum iste. Comedian in camdan ucusu, Night Owl un abidik gemisinin sudan cikisi, Manhattan in yeni formuyla okul kantininde ilk kez ortaya cikisi, Minuteman tayfasinin toplu fotograf cekimi vs vs hepsi cok basarili bir sekilde goruntuye yansitilmis. Izlemeden sahane diyemem ama cok cok zor bir hikayeyi sulandirmadan ve saygi duyarak ancak bu sekilde cekebilirsin saniyorum ki unutmadan; casting de bana gore olaganustu. Siritan bir tip yuz gormedim. Izleyince bir kez daha ugrarim buraya saniyorum lakin bence de olmus Watchmen. Oldugu kadar yani.

arnawut dedi ki...

Geçen fikirlerine güvendiğim bir blogda berbat olduğunu okuyup, izlememeye karar vermiştim. En iyisi izlemek madem :D

not:t2'nin blogunda diildi =)

Joe Jonese Atesdagli dedi ki...

Dün sinemaya gitmiştik arkadaşlarla. Lakin bizim adi köfteler üçüncü sınıf bir amerikan filmine gitmeyi yeğlediler. Bu filmin seans çıkışı ile bizim filminki çakışıyordu.Dikkat ettimde bu filmden çıkan insanların yüzü gülüyordu. Bizimkilere şöyle bir bakıp elimde çivili sopa olması gerektiğini farkettim. Sonra otele dönüp bunları yatırdıktan sonra dışarı çıkıp bir tek atma yalanıyla tekrardan sinemaya geldim. Film çıkışında ıssız manhattan sokaklarında şener şen koşuşu yapmak istedim. Kolay değil Alan Moore'ın watchmen'i kitap halinde çıkartma vaadi verdikten sonraki hergün kitapçılarda bu kitabı arayıp bulamayınca eve gidip sinirden kendim 13 sayısını bantlayıp kitap yapmıştım. Hoş anılar bunlar, film kadar.

Bu arada bu blogla tanıştığım ilk yazı oldu, çokta güzel oldu. Takipçinizim, haberiniz ola :)

Parma Maniac dedi ki...

Biz de sizi takipteyiz Joe Bey :)

Eğer kitap olarak Türkçe'sini de isterseniz Watchmen'in, adres yukarıda verdiğim gibi Gerekli Şeyler.. Ama ben almadım, sadece orijinali var elimde.. Nasıldır bilemiyorum o yüzden.. Fakat hemen ekleyeyim yanına V For Vendetta'nın da Türkçe cildi çıkmıştı zamanında Arka Bahçe Yayıncılık'tan.. Evimde sayısız orijinal, Türkçe çizgi roman var.. V'nin o edisyonu hayatımda gördüğüm en kaliteli işlerden biri.. İlk defa çizgi roman konusunda gurur duydum ülkemle, orijinalinden daha iyi baskı nasıl yapılıyor gösterdiler bize.. Eğer aklınızda varsa o da kaçırmayın derim..

Mithra dedi ki...

Ben de şöyle bir yazı yazmıştım.

http://romankahramani.blogspot.com/2009/03/watchmen.html

Sizin kadar sevemedim,ama çizgi romanını okuyanlar mutlaka bayılacaktır filme.

erbo dedi ki...

herkes karalamış film hakkında bende. 22 gün önce yazmıştım. konunun içinde çizgi roman olunca biraz daha fazla yazma isteği oluyor. uzun kız arkadaşınızla gitmeyin bi kere. hatta çizgi roman üzerine kendiniz ayrı ilgi duuymuyorsanız siz de gitmeyin. ama yine de gidin. öyle bir film işte

http://erbos.blogspot.com/2009/03/watchmen.html

Adsız dedi ki...

Süper bir yazı olmuş...Ne zamandır gidemiyorum gerekli şeyler'e...Bi yol aliyim ufaktan...

alt + 168 dedi ki...

Rorschach'ın maskesinin olayı ne parma? filmden aklıma takılan yegane soru oldu bu...

Parma Maniac dedi ki...

Akışkan olmayan siyah ve beyaz iki sıvının ısı-basınç etkisiyle devamlı yer değiştirerek simetrik desenler oluşturduğu bir maskesi var Rorschach'in.. Psikologların yaptığı Rorschach mürekkep testinden geliyor tabii mantığı.. Bir de yanlış hatırlamıyorsam kumaşı üreten Dr. Manhattan'dı.. Kumaş da Watchmen hadisesinden önce Walter Kovacs terzilik yaparken eline geçiyor elemanın..

CaRtMaNtR dedi ki...

ekşide bu hikaye için zamanında bir bayan kovacs'a bir elbise için bu kumaşı verdiği daha sonrasında ortaya çıkan elbiseyi beğenmediğinden kumaşın kovacsta kaldığı ve kovacsın bundan bir süre sonra o kadının öldürüldüğü haberini görmesi ile bu makseyi yaptığı yazılmıştı bunlar ne kadar tüm olayı anlatır yada doğrudur bilemem.

hit counter
Blogger tarafından desteklenmektedir.